Så här hanterar vi dina personuppgifter (GDPR)

Integritetspolicy Brf Södra Rosenhill 2020-06-11.

Brf Södra Rosenhill, 7164213626, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Brf Södra Rosenhill värnar om din personliga integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Det är Brf Södra Rosenhill målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskyd

Denna policy hjälper dig bl.a. att förstå vilken slags information Brf Södra Rosenhill samlar in och hur denna används. Vilka personuppgifter behandlar vi? Vi kommer att behandla de personuppgifter som du lämnar eller har lämnat till oss. De personuppgifter som Brf Södra Rosenhill behandlar är ditt namn, adress, personnummer, e-postadress, telefonnummer och mobiltelefonnummer. Hur använder vi dina personuppgifter? Uppgifterna kan användas för:

• Att, enligt lag, föra lägenhetsförteckning och medlemsförteckning.

• Att föra nyckelregister över utlämnade nycklar till gemensamma utrymmen.

• Att underhålla föreningens interna medlems- och kontaktlistor som används i styrelsens dagliga arbete, exempelvis vid direktkontakt med medlemmen eller vid entreprenadarbete där hantverkare behöver komma i kontakt med medlemmen.

Hur skyddar vi dina personuppgifter? För att hålla de personuppgifter vi behandlar i säkert förvar har vi vidtagit flera säkerhetsåtgärder: Vi har implementerat säkerhetsrutiner hos Brf Södra Rosenhill styrelse. Vidare är tillgång till de utrymmen där personuppgifterna lagras begränsad och uppgifterna förvaras i låsta skåp.

Hur länge sparas mina personuppgifter?

Medlemsförteckningen ska sparas så länge föreningen består och sju år därefter. Det samma gäller lägenhetsförteckningen. Om medlem avflyttar ska det anges i medlems förteckning och personuppgifterna ska sparas i sju år innan de raderas.

Protokoll från styrelsens sammanträden samt stämmoprotokoll bevaras så länge föreningen består.

Bokföringslagen anger att bokföringsmaterial ska bevaras i sju år plus innevarande år. Det avser exempelvis betalningshistorik gällande avgifter.
När det gäller övrig dokumentation i exempelvis störningsärenden eller annan kommunikation mellan föreningen och medlemmarna, en leverantör eller kommunen och banken med flera avgör föreningen från fall till fall hur länge informationen behöver bevaras.

När du har beviljats utträde ur föreningen och om det finns obetalda avgifter eller andra fordringar kan det finnas anledning för föreningen att behålla uppgifterna eftersom det annars kan påverka föreningens möjlighet tillvarata rättsliga anspråk. Om din bostadsrätt blivit förverkad kommer dokumentation i ärendet att finnas kvar i exempelvis styrelseprotokoll och i anmälningar till socialtjänsten. Det är för att föreningen ska kunna tillvarata rättsligt anspråk.

Tillgång till, uppdatering och korrigering av dina personuppgifter

Du har enligt dataskyddsförordningen rätt att gratis, efter skriftligt undertecknad ansökan ställd till styrelsen, begära tillgång till, rättelse och radering av personuppgifter, begränsning av behandling, invända mot behandling och dataportabilitet. Du har också rätt att återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter samt rätten att klaga till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), som är tillsynsmyndighet.

Brf Södra Rosenhill vill säkerställa att dina personuppgifter är korrekta och uppdaterade. Om någon av de uppgifter du lämnat till Brf Södra Rosenhill förändras, t.ex. om du ändrar din e-postadress eller namn, vänligen meddela styrelsen detta.

Ändringar i Integritetspolicy

Brf Södra Rosenhill förbehåller sig rätten att göra ändringar i denna Integritetspolicy när som helst i tiden i den utsträckning ändringarna är nödvändiga för att åtgärda störningar eller för att uppfylla nya legala eller tekniska krav.

Alla ändringar av denna Integritetspolicy kommer att publiceras på föreningens hemsida